محمدامین رشیدی؛ محمدمبین شفیعی ناطق؛ سروش شایگان نریمان
چکیده
تحول دیجیتال در سالهای اخیر بسیاری از صنایع را دگرگون ساخته است. از پیامدهای تحول دیجیتال میتوان به تغییر ساختارها، رویهها و فرآیندها اشاره کرد. موج تحول دیجیتال صنعت بانکداری را نیز دچار تغییرات اساسی نموده است. بانکداری دیجیتال به ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوریهای دیجیتال گفته میشود. صنعت بانکداری ایران در سالهای اخیر ...
بیشتر
تحول دیجیتال در سالهای اخیر بسیاری از صنایع را دگرگون ساخته است. از پیامدهای تحول دیجیتال میتوان به تغییر ساختارها، رویهها و فرآیندها اشاره کرد. موج تحول دیجیتال صنعت بانکداری را نیز دچار تغییرات اساسی نموده است. بانکداری دیجیتال به ارائه خدمات بانکی بر بستر فناوریهای دیجیتال گفته میشود. صنعت بانکداری ایران در سالهای اخیر به سمت خدمات دیجیتال روی آورده است و میتوان این صنعت را یکی از صنایع پیشرو در کشور دانست. با این حال موانع ورود استراتژیکی در راه بانکها برای پیوستن به موج تحول دیجیتال وجود دارد و بعضاً آنها را از پیوستن به این موج باز میدارد. پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال در ایران را بررسی میکند. این پژوهش در یک بازه ده سال از سال 1391 تا 1401 پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه را بررسی و مهمترین موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال را استخراج نموده است. بررسی پژوهشها نشان میدهد که موانع ورود استراتژیک به صنعت بانکداری دیجیتال در ایران به دو دسته کلی «درونی» و «بیرونی» تقسیم شده و عواملی نظیر: موانع فرهنگی، مدیریتیف فناوری، مالی، سیاسی-حقوقی و مهارتی در بر آن اثرگذار هستند.